Pemasaran Digital di Malaysia

· Marketing,Social Media

Pemasaran digital adalah penggunaan Internet untuk menjangkau pengguna. Hari ini, ia telah menjadi salah satu norma baharu untuk menarik penonton dan memandu trafik dalam talian, akhirnya meningkatkan perniagaan.

broken image

Mari kita lihat beberapa statistik:

Terdapat 26.69 juta pengguna internet di Malaysia pada Januari 2020;
Bilangan pengguna internet di Malaysia meningkat sebanyak 919 ribu (+ 3.6%) dari tahun 2019 dan 2020;
Penembusan internet di Malaysia mencapai 83% pada Januari 2020.

Statistik ini menunjukkan betapa kuatnya internet pada zaman sekarang. Pemasaran digital paling kerap berlaku di platform media sosial seperti Facebook, Instagram, Twitter dan LinkedIn. Berdasarkan Simon Kemp (2019), platform media sosial yang paling aktif di Malaysia disenaraikan sebagai di bawah:

Youtube 93% 
WhatsApp 91% 
Facebook 91% 
Instagram 70% 
FB Messenger 64% 
WeChat 47% 
Twitter 44% 
LinkedIn 29% 
Skype 26%
Pinterest 25% 

Walau bagaimanapun, sentiasa ingat bahawa platform yang berbeza adalah untuk tujuan yang berbeza. Anda tidak patut menyasarkan aplikasi komunikasi seperti Messenger, WhatsApp atau WeChat untuk tujuan pemasaran. Aplikasi ini hanya berfungsi sebagai platform tambahan untuk komunikasi atau sebagai perkhidmatan pelanggan.

Semasa mempromosikan di media sosial, penting untuk memasukkan data sebagai alat penarik kepada pembaca, dan berita baru dengan tambahan media visual campuran. Untuk menceritakan kisah dan mempromosi jenama anda, anda juga boleh menggunakan sumber seperti video langsung dan ciri interaktif seperti tinjauan pendapat. Yang paling penting, pilih saluran yang sesuai, gunakan dengan bijak, dan membuat isi kandungan yang memberangsangkan. Selain itu, anda boleh membaca salah satu artikel kami sebelum ini yang menyebut tentang cara-cara untuk meningkatkan penjenamaan produk anda di media sosial

broken image

Sebab utama pemasaran digital menjadi sangat popular adalah kerana, tidak kira sektor atau apa perniagaan anda, anda mungkin atau tidak menyedari bahawa persaingan dalam industri anda begitu sengit. Namun, jika anda memanfaatkan kekuatan teknologi digital dengan cara yang betul, anda akan dapat mengatasi kerumitan dan mengembangkan perniagaan anda. Oleh itu, ini adalah beberapa perkara yang boleh diambil oleh pihak SME bagi memanfaatkan kekuatan digital untuk terlibat dan mempengaruhi masyarakat dengan lebih berkesan.

Sebagai pemasar digital, atau agensi pemasaran digital, menggunakan digital bukan lagi pilihan, tetapi menjadi satu kewajipan. Apakah masalah strategi digital? Sebenarnya, dunia digital tidak mempunyai kekurangan kerana ia merupakan satu batu loncatan buat peniaga meraih ramai pelanggan. Tetapi, sudah tentu, seperti apa-apa strategi yang dibangunkan, jika anda tidak bijak menguruskan ia dengan baik dan cekap, ianya tidak akan membuahkan hasil.
 
Pada akhirnya, mempunyai laman web sendiri adalah tidak menjadi kewajipan, kerana ia bergantung pada aktiviti dan produk anda. Dengan menggunakan digital, ini adalah mengenai wujudnya dunia digital bersama dengan kandungan yang baik yang dapat anda sampaikan. Mari kita ambil contoh media sosial, walaupun kehadiran media sosial yang aktif dan profesional hanyalah sebahagian kecil dari proses transformasi digital.

broken image

Sekiranya anda berminat untuk bertindak segera tetapi tidak tahu bagaimana caranya, dapatkan perunding transformasi digital. Kami dapat membantu anda menyampaikan kandungan terbaik, serta membuat anda menonjol di khalayak ramai bagi masyarakat yang ternanti-nanti perkhidmatan anda. Masih terfikir-fikir untuk menghubungi kami? Lakukan sekarang.