Trend Pemasaran: 2020 Secara Ringkas

Apa jua perniagaan yang anda jalankan, samaada penjualan produk atau perkhidmatan yang anda ingin sampaikan, trend pemasaran digital tidak dapat diabaikan. Pemasaran di laman web dan halaman Facebook adalah mencukupi untuk membesarkan perniagaan pada masa dahulu tetapi dunia digital kini mengalami perubahan yang begitu pantas sehingga sukar untuk diikuti. Seperti yang anda lihat di pasaran, jenama dan perniagaan tidak akan berjaya tanpa kehadiran pemasaran atas talian. Di samping itu, inovasi dan sumber daya baru akan terungkap pada tahun 2021 dan mendorong pemasar untuk berubah untuk memastikan organisasi mereka berada di puncak.

1. Pemasaran Omnichannel

Pemasaran Omnichannel adalah sejenis amalan pemasaran atas pelbagai platform, termasuk e-mel, aplikasi mudah alih, media sosial, dan blog laman web. Pendekatan ini membolehkan organisasi melampirkan lebih banyak titik sentuh digital dengan pelanggan mereka, akhirnya memberikan pengalaman pengguna yang lebih baik.

Dengan menyampaikan mesej jenama syarikat yang konsisten dan jelas di semua platform,syarikat tersebut akan mencapai hasil yang lebih baik. Adalah dipercayai bahawa pemasaran omnichannel mendorong lebih banyak interaksi daripada strategi saluran tunggal. Kepuasan pelanggan, nilai pesanan rata-rata, dan kekerapan pembelian semuanya dapat ditingkatkan apabila syarikat tersebut mempunyai beberapa saluran.


2. Pemasaran Video

Syarikat anda harus memulakan pemasaran video sekiranya syarikat anda masih belum menggunakan pemasaran video untuk mempromosikan syarikat anda. Ini disebabkan kandungan berasaskan teks tidak menandingi kehebatan video, terutama anda ingin mempromosikan dan menjual barang dan perkhidmatan secara atas talian.

Pemasaran video sangat menarik, terutamanya jika ia adalah video langsung. Penyiaran langsung adalah alat pemasaran digital yang kuat apabila disatukan dengan pemasaran influencer. Sama ada generasi baru penggiat media sosial atau tokoh tradisional, seperti selebriti, atlet, dan artis, mengadakan siaran langsung dengan influencer dan berkomunikasi secara langsung dengan maklum balas adalah tarikan utama penonton.

3. Pemasaran Kandungan yang Baik

Pemasaran kandungan memainkan peranan yang penting dalam pemasaran digital. Walaupun kualiti amat penting, tetapi sekarang banyak syarikat fokus pada konteks dan sasaran pemasaran. Oleh kerana Google membuat pemahaman yang lebih mendalam dan bernas tentang pengiklanan atas talian, ini bermaksud bahawa pengiklan perlu memikirkan dengan teliti tentang pasaran sasaran mereka dan bagaimana mereka dapat menyesuaikan kandungan dengan lebih khusus pada tahun 2021.

Pemasaran kandungan tidak ke mana-mana. Disebabkan Google semakin pintar, ia memberi keutamaan kepada kandungan yang mendalam, dan dapat menyelaraskan dengan kandungan yang dicarikan oleh masyarakat. Oleh itu, syarikat perlu mengingat untuk mengeluarkan kandungan yang berguna terhadap pembaca semasa mereka membina kandungan.

4. Interaksi Suara
Interaksi lisan dengan peranti terus berkembang disebabkan penambahan peranti pintar seperti Siri, Google, Alexa dan lain-lain di pasaran. Kita mengetahui bahawa orang suka berkomunikasi, dan interaksi suara merupakan cara yang lebih efektif untuk berinteraksi. Sebagai tambahan, komputer dapat memahami cara seseorang menjelajah, membeli-belah dan meneroka.

Walaupun interaksi suara membawa banyak faedah, ia menimbulkan beberapa cabaran menarik. Sebagai contoh, hasil carian sangat berbeza apabila seseorang menggunakan interaksi suara atau melakukan carian sesawang. Apabila seseorang melakukan carian berdasarkan teks, hasilnya ditunjukkan di satu halaman skrin pada satu masa. Tetapi apabila seseorang meminta peranti untuk melakukan carian, dan peranti itu bertindak balas secara lisan, ia hanya dapat membuat beberapa carian, dan kadang-kadang hanya mengeluarkan satu carian.

Oleh itu, selalu ingat untuk menulis dengan nada perbualan jika anda cuba menyasarkan pengguna carian suara. Gunakan kata kunci yang digunakan dalam sesuatu perbualan untuk mewujudkan interaksi yang lebih baik.

5. Pemasaran Aplikasi Dominasi & Pemesejan Chatbot

Chatbots adalah perisian kecerdasan buatan (AI) yang berfungsi sebagai penjaga virtual untuk berinteraksi dengan pengguna dan membantu mereka mencapai harapan mereka. Kini, chatbots berkomunikasi dengan manusia dengan cara yang semula jadi, kebanyakannya melalui penggunaan tetingkap sembang teks, tetapi interaksi verbal juga dapat dilakukan. Oleh kerana sistem mengumpulkan lebih banyak wawasan data dari masa ke masa, AI dapat mempelajari lebih banyak mengenai pengguna, kemungkinan besar untuk memberikan perkhidmatan peningkatan kualiti.

Beberapa sebab chatbots menjadi hangat adalah kerana mereka menyediakan perkhidmatan membalas pertanyaan pelanggan 24 jam dengan respons dan tidak perlu rehat, percutian, atau pembayaran lebih masa. Oleh itu, kebanyakan perniagaan mula mengintegrasikan chatbots sebagai sebahagian daripada usaha pemasaran mereka.
 

Sebaliknya, aplikasi komunikasi melalui media sosial bukan hanya berhubung dengan rakan dan keluarga. Sejak kebelakangan ini, perniagaan di semua sektor sangat berminat dengan aplikasi seperti Facebook Messenger dan WhatsApp, dan tidak menghairankan apabila anda mempertimbangkan kemungkinan - Facebook Messenger mempunyai 1.3 bilion pengguna bulanan aktif, 10 bilion mesej dihantar setiap bulan sementara terdapat 1.6 bilion pengguna aktif di WhatsApp, 55 bilion mesej dihantar setiap hari.

 

Oleh kerana aplikasi pemesejan membolehkan perniagaan menjangkau khalayak luas dengan pesanan ringkas dan ringkas, majoriti pelanggan dalam talian cenderung untuk kembali ke laman web syarikat jika mereka mempunyai pilihan sembang langsung. Oleh itu, perniagaan dan jenama harus memandang serius terhadap saluran ini. Dalam beberapa tahun akan datang, anda boleh melihat banyak pemasaran dan pengiklanan dalam aplikasi pemesejan, termasuk video dan kandungan interaktif untuk melibatkan pengguna.

 

Kesimpulannya, keadaan berubah dengan pesat dalam industri digital seperti yang dilihati. Teknologi AI, video, carian suara dan kandungan yang mendalam akan menjadi antara perkembangan paling berpengaruh pada tahun 2021. Ini bukan masanya untuk syarikat mendiamkan diri kerana generasi muda dan pelanggan yang lebih mahir teknologi hari ini mahu jenama berhubung dengan mereka melalui cara baru dan menarik yang menjadikan pengalaman pelanggan lebih mudah dan menyeronokkan.

 

Apakah corak pemasaran digital yang akan anda mulakan terlebih dahulu? Kongsikan pendapat anda dalam komen di bawah.