Kepentingan Ketelusan Pemasaran

· Marketing,Digital Marketing

Apakah ketelusan dalam pemasaran?

Perkembangan teknologi telah memberikan akses yang lebih mudah kepada maklumat di era digital ini. Akibatnya, ini lebih sukar bagi perniagaan untuk merahsiakan pengguna. Oleh kerana kemajuan teknologi, pengguna menjadi lebih mengetahui tentang apa yang mereka beli, dari mana mereka membeli, dari mana produk tersebut berasal. Sebagai contoh, mereka menjadi lebih peka terhadap kesihatan dan lebih menyedari masalah persekitaran untuk mewujudkan kehidupan yang lestari.

Kini, ketelusan dalam pemasaran bukan lagi pilihan, tetapi syarat asas untuk semua perniagaan. Apabila perniagaan mempunyai banyak maklumat atau pengetahuan yang tersedia untuk orang ramai, terdapat tahap ketelusan tertentu.

Kenapa ianya penting?

Semakin banyak perniagaan mula berkongsi mengenai kepimpinan organisasi, pekerja, nilai syarikat, budaya, strategi, proses perniagaan dan testimoni pelanggan dengan khalayak mereka.

Oleh itu, apakah sebab-sebab di sebalik tindakan ini? Berdasarkan kajian yang dilakukan dengan lebih dari 2,000 pengguna oleh Local Insight pada tahun 2016, jawapannya dinyatakan di bawah:

broken image

(I) 94% daripada mereka mungkin setia kepada jenama yang menawarkan ketelusan lengkap;

(ii) 73% daripadanya akan membayar lebih banyak untuk produk yang telus sepenuhnya;

(iii) 56% daripadanya akan tetap setia kepada jenama seumur hidup jika benar-benar telus; dan

(Iv) 39% daripada mereka juga akan bertukar dari jenama pilihan semasa mereka kepada yang lebih banyak tawaran produk atau jenama ketelusan.

Pendek kata, lebih banyak ketelusan dalam pemasaran bermaksud lebih banyak sumbangan kepada bahagian pasaran. Ini membantu memperluaskan asas pelanggan perniagaan dan meningkatkan nilai dan kesetiaan jenama.

Walaupun jelas bahawa perniagaan dapat memperkuat reputasi mereka dengan tindakan yang benar dan bertanggungjawab, mereka tidak perlu mengungkapkan 100% perinciannya kepada orang ramai. Mereka masih dapat mengintegrasikan privasi ke dalam operasi perniagaan mereka dan terus menjadi rakan kongsi yang boleh dipercayai untuk syarikat lain.

Bagaimana untuk mencapai ketelusan dalam pemasaran?

Berhati-hatilah dalam hal ketelusan dalam pemasaran kerana dapat memberikan manfaat yang besar bagi perniagaan. Namun, tanyakan pada diri anda beberapa soalan sebelum anda mengambil tindakan:

(i) Apakah iklan dan pemasaran Anda secara tepat menggambarkan pengalaman yang akan dimiliki oleh pelanggan / pelanggan anda dengan jenama anda ketika mereka berniaga dengan anda?

(ii) Bagaimana anda dapat menjadikan pengalaman berniaga dengan syarikat anda melebihi jangkaan pelanggan anda?

(iii) Apa yang syarikat anda lakukan untuk memulihara sumber semula jadi dan menjadi lebih hijau?

(iv) Adakah syarikat anda selalu bertindak dengan cara yang bertanggungjawab secara sosial untuk memperbaiki kehidupan orang di luar syarikat anda? Ini boleh jadi dalam komuniti anda, wilayah anda atau orang di seluruh dunia, bergantung pada ukuran syarikat anda.

Apabila anda mempunyai jawapan untuk soalan di atas, anda boleh mula mewujudkan budaya ketelusan dan kepercayaan dalam organisasi anda dan melakukan perkara yang sama dengan pelanggan anda. Letakkan ketelusan dalam pemasaran sebagai keutamaan anda untuk memberikan nilai terbaik untuk pelanggan anda.