Kombinasi Warna Untuk Meningkatkan Perhatian Masyarakat

Pilihan warna yang baik untuk pengiklanan luar

· Advertising,Billboard,digital outdoor

Semasa membuat pengiklanan luar di papan iklan, banyak orang berminat dengan reka bentuk cantik yang dapat memikat perhatian orang lain. Namun, masih ramai yang lupa bahawa papan iklan bukan sahaja memerlukan reka bentuk yang cantik dan ringkas, tetapi pemilihan warna juga harus bersesuaian untuk konsep iklan anda. Ini perlu ditekankan bahawa mesej yang anda ingin sampaikan akan diterima oleh pelbagai lapisan masyarakat.

 

Berikut adalah langkah-langkah pemilihan warna yang betul untuk papan iklan anda:

broken image

TERHAD KEPADA 3 WARNA SAHAJA

Bersikap selektif mengenai kesesuaian warna yang anda akan gunakan pada papan iklan anda. Sekiranya terlalu banyak warna yang digunakan pada papan iklan tersebut, ia akan menimbulkan kekeliruan dan melemahkan keberkesanan pengiklanan anda. Adakah anda tahu apakah peraturan utamanya? Sekiranya anda mampu, gunakanlah 3 tona warna sahaja.

Anda pasti mahu mesej anda disampaikan dengan berkesan. Untuk mendapatkan hasil yang berjaya, cuba elak pengunaaan melebihi 3 warna.
 

broken image

CERAH & KETARA

Elakkan menggunakan warna yang halus walaupun kelihatan menarik tetapi ia tidak berfungsi. Gunakan warna yang terang atau warna yang ketara untuk memastikan papan iklan menonjol dengan sifat semula jadi. Selain itu, jangan campurkan warna dengan pemandangan seperti menggunakan warna halus, neutral atau pastel.

Orang akan terlepas pandang papan iklan anda sebab ia membingungkan.
 

broken image

KAWALAN HUE DAN FREKUENSI

Penggunaan kontras warna sangat penting untuk menonjolkan iklan papan anda. Elakkan warna yang mempunyai warna atau kekerapan yang serupa kerana jika tidak, mesej anda akan sukar difahami dan dibaca oleh penonton. Di atas adalah kombinasi warna terbaik semasa merancang iklan luaran.

Penggunaan kombinasi warna yang baik pasti akan membuat papan iklan anda menjadi pop! Ingat, setiap warna mempunyai makna tersendiri. Tentukan dengan bijak untuk jenama anda!

Ingin memahami lebih lanjut atau memulakan pengiklanan luar? Klik butang di bawah.