Landskap Media Sosial 2020/2021

· Marketing,Social Media

Sekiranya anda lihat semula landskap media sosial pada tahun 2020, anda akan memahami trend media sosial yang umum untuk dijadikan rujukan sepanjang tahun ini. Rujuk kepada artikel ini sekiranya anda tidak mengetahui tentang trend media sosial pada tahun 2020: Sprout Social

Menurut Sprout Social, perbelanjaan pengiklanan di media sosial telah meningkat sebanyak $102 bilion dalam masa 12 bulan dan tidak hairanlah sekiranya media sosial didominasi untuk tujuan perniagaan dan keuntungan walaupun tujuan asalnya adalah untuk saling berhubung bersama rakan-rakan secara maya.

Apa yang Terjadi?

1. Keselamatan data semakin diperketatkan

Sejak Januari 2020, insiden jenayah siber dianggap sebagai risiko perniagaan yang terpenting di peringkat global iaitu 39% daripada data kajian di laporan kesembilan Allianz Risk Barometer 2020 , menyebabkan gangguan perniagaan manakala 37% lagi mempunyai tindak balas secara berterusan. Tujuh tahun yang lalu ia berada di kedudukan ke-15 dengan hanya meraih 6% respons. Kesedaran mengenai jenayah siber telah berkembang pesat di penghujung tahun 2020, ia didorong oleh syarikat yang semakin bergantung pada sistem data dan IT serta tidak dilupakan juga insiden yang berprofil tinggi.

broken image

Oleh kerana usaha pemasaran media sosial yang menjadi semakin dalam, keselamatan dan tingkat sekuriti data telah menjadi keutamaan bagi kebanyakan syarikat. Ianya penting untuk mengurangkan kesangsian dan kebimbangan orang ramai terhadap media dan berusaha yang terbaik untuk mendapatkan capaian tertinggi dengan memberi tumpuan kepada penglibatan kualiti yang telus. Oleh hal yang demikian, banyak syarikat telah memilih pembangunan komuniti melalui perbualan dengan kumpulan khalayak yang lebih kecil.

Selain itu,ia juga penting untuk menawarkan pengalaman keperibadian yang pelanggan boleh gunakan sebagai salah satu strategi pemasaran media sosial utama pada tahun 2020/21. Oleh itu, pengumpulan data dalam talian melalui penjejakan tingkah laku juga sangat penting, dan komunikasi secara dua hala dalam skala besar dapat menjadi peluang terbaik bagi ahli pemasaran untuk mencapainya.

 

2. Cerita dan video secara langsung mengambil alih

Salah satu trend media sosial terbesar pada tahun 2020 ialah peningkatan sambutan ciri Stories dalam media sosial. Ianya pertama kali diperjuangkan oleh Snapchat, ciri kandungan kini tersedia di Facebook, Instagram, WhatsApp, YouTube, TikTok dan juga LinkedIn.

broken image

Oleh kerana generasi milenial dan Gen Z yang menyukai format baru seperti video pendek (Stories), yang menawarkan peluang terbaik bagi tujuan pengiklanan dan menghubungkan pengikut. Ahli pemasaran dapat mengambilnya dengan menjadikan cerita video mereka interaktif dengan menggunakan tinjauan pendapat untuk mendapatkan pandangan daripada penonton dan pengikut mereka.

Selain itu, sesebuah jenama juga dapat menunjukkan keaslian produk tertentu dengan siaran langsung. Penonton tahu bahawa ini adalah cabaran yang tidak dapat diramalkan dengan risiko tertentu yang terlibat. Oleh itu, memilih untuk penayangan video secara langsung memberitahu pengikut bahawa jenama itu terbuka, jujur, dan bersedia untuk menghadirkan diri sebagaimana adanya.

3. Perdagangan sosial menjadi arus perdana

Pada masa kini, generasi muda, terutama Generasi Z banyak menghabiskan sebahagian besar masa mereka untuk membeli-belah di platform media sosial berbanding rata-rata pengguna dalam talian. Sebilangan besar daripada mereka berbelanja menggunakan aplikasi dalam talian untuk membeli kemahuan dan kelengkapan mereka.

broken image

Apabila pembeli dalam talian dapat membeli produk secara langsung dalam isi dan kandungan media sosial mereka, ia menawarkan pengalaman pengguna yang jauh lebih baik, terutamanya pada peranti mudah alih. Jenama pasti akan melihat lebih banyak perdagangan sosial muncul pada tahun depan, kerana perniagaan e-dagang bertujuan untuk memanfaatkan strategi untuk memastikan proses pembelian pelanggan yang lebih lancar bagi mendorong peningkatan penjualan dan kepuasan pelanggan.

 

4. Artificial intelligence (AI) mendominasi perkhidmatan pelanggan

Beberapa tahun yang lalu, idea penggunaan chatbots sebagai perkhidmatan pelanggan nampaknya tidak masuk akal. Lebih-lebih lagi, idea bahawa pelanggan mungkin benar-benar mahu berhubung dengan chatbot dan bukannya manusia lebih sukar untuk dipercayai.

broken image

Tetapi hari ini, chatbots jauh lebih pintar dan pantas, kerana kemajuan teknologi AI telah mengubah perisian menjadi aset sebenar yang dapat meningkatkan perniagaan apa pun. AI chatbots tidak memerlukan rehat dan jangan terlalu sibuk berurusan dengan banyak pelanggan pada masa yang sama. Apabila teknologi bertambah baik, lebih banyak perniagaan akan menggunakannya dalam strategi media sosial mereka.

 

5. Perkembangan pemasaran Influencer

Sudah jelas sekarang bahawa pengaruh tidak pergi ke mana-mana. Millennials dilahirkan sebagai bintang YouTube, dan Gen Z menjadikan influencer marketing sebagai jalan kerjaya sepenuhnya dan sangat menguntungkan untuk masa depan.

broken image

Tidak mengejutkan apabila sebilangan jenama besar merancang untuk memperluaskan pengaruh mereka, memanfaatkan jangkauan dan juga menguatkan persuasif orang yang berkaitan dengan khalayak khusus. Tertariknya di sini ialah, mikro-influencer dengan 10,000 - 100,000 pengikut berjaya mendapat keuntungan paling banyak, kerana perniagaan kecil memilih untuk bekerjasama dengan individu-individu ini daripada menghabiskan anggaran untuk sokongan selebriti. Pada akhirnya, pemasaran influencer tetap menjadi medium yang tidak boleh dipisahkan daripada trend media sosial moden. Justeru itu juga sekiranya perdagangan sosial dan cerita video di media sosial meningkat, maka industri pemasaran influencer juga akan terus menunjukkan peningkatan.

Kini, generasi muda lebih suka kepada pemasaran berbentuk video, kandungan interaktif, dan aplikasi augmented reality (AR) atau dikenali juga sebagai Realiti Imbuhan seperti Snapchat dan TikTok daripada media sosial tradisional Facebook. Tidak dilupakan juga, catatan teks (tetapi masih penting untuk memasukkan kedua-dua jenis kandungan tersebut). Sekiranya perniagaan akan terus maju pada tahun 2021, pasukan pemasaran perlu mengikuti perkembangan trend media sosial dan menerapkan idea dan teknologi baru seperti perdagangan sosial dan AR